2016. április 6., szerda

KUMKVAT - "narancsot" héjastól?

De mi az a kumkvat?

 A hétvégén kacsintottak rám ezek az ízletes apróságok egy szupermarketben. Ritkán fordulok elő ilyen helyeken, így kalandoztam kicsit a zöldséges pultnál. Végül eredményesen hívogattak az áttetsző dobozkából. Hazahoztam a narancs színű mini-citrusokat.


Fotó: Alternativa za Vas
Először az érzékszervek, aztán jöhet a tudomány, gondoltam én. "Az illata kellemes, igazi citrus, le sem tagadhatja." Próbáltam meghámozni, de gyakorlatilag szétfoszlott a kezemben. A vékony héj mállott, a belseje pedig szétfolyt... Kicsit lendületet vesztettem, így a semmivel a kezemben. De ami maradt azért megkóstoltam. Hihetetlen intenzív, kicsit fanyar és már-már túlzó íz áradat... Erről hirtelen eszembe jutottak gyerekkorom túl aromásított cukorkái is. Egyszerre volt nagyon savanyú és nagyon édes. A textúrája leginkább egy fénykorán már túlfutott narancsot idézett. Kicsit rágós volt, ezt nem rónám fel neki, mert biztosan nem frissen szedett állapotban lehet itthon hozzájutni. Édes leginkább a belső puha héj volt, a gyümölcshús inkább a citrom savanyúsága felé közelített. Összességében nagyon is izgalmas íz élményt nyújtott, újabb és újabb kóstolásra sarkalva. De azért nagyon gyanús volt, hogy nem ez az út vezet a kumkvat gyümölcs „kimaxolásához”. 

Fotó: Alternativa za Vas
Arra gondoltam, talán héjjal együtt is meg lehetne enni. Gyors „gugli”: how to eat kumquats?  
A megérzés jó volt, ez az egyetlen citrus-féle, amit a héjával együtt fogyasztanak. Hát hajrá! Alapos mosás után megpróbálkoztam ezzel a variációval is. Nekem kicsit „csípős” volt a végeredmény, de kétség kívül így még finomabb volt, ill. így volt igazán finom. Aztán találtam egy újabb kis videót, ahol picit megnyomkodják a gyümölcsöket fogyasztás előtt, így az illóolajok egy része kipattan a héjból. Ez lett a telitalálat.


Amit érdemes lehet róla tudni:

Fotó: Wikipedia
Eredetileg Kína dél-keleti hegyvidékes részein őshonos. Mára a világ számos táján előfordul, itthon is vásárolhatunk, ha szeretnénk. Díszfaként is nagyon kedvelt, ragyogó narancssárga termései és fényes sötétzöld levelei szép kontrasztot alkotnak. 
A termések formája lehet ovális, mint a mini húsvéti tojások, vagy pici labda, vagy körte alakú. A gyümölcsön belül két-három zöld mag található, mely kesernyés ízű, pont, mint a narancsé.

A friss gyümölcs kalóriatartalma szinte azonos a szőlőével, 100 g kumkvat kb. 71 kalóriát tartalmaz.
Nagyon jó vitamin- antioxidáns- és rostforrás, melynek egy jó része a gyümölcshéjban található. Nem túl nagy mennyiségben ásványi anyagokat is tartalmaz. Ezt a gyümölcsöt is kis csodaszerként írják le a testünkre gyakorolt jótékony hatása miatt.




A teljesség igénye nélkül:
vitaminok: A,C,E, B-komplex: tiamin, niacin, piridoxin, folátok, és pantoténsav
ásványi anyagok: kalcium, réz, kálium, mangán, vas, szelén és cink
antioxidánsok: poli-fenol flavonoid, karotin, lutein, zea-xantin, tanninok ... stb. A külső héjban: esszenciális olajok, beleértve a limonén, pinén, a-bergamotene, kariofillén

Használják különböző ételekhez és desszertekhez alapanyagként, de igazi finomságnak számít a félbevágott kandírozott kumkvat is.


Itthon egyelőre nagyon borsos áron lehet hozzájutni. Nem biztos, hogy a hétköznapi étrendem részévé válik, de ki tudja. Minden esetre izgalmas kalandozás volt, érdemes kipróbálni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése