2016. március 14., hétfő

Kókuszvirág cukor - édes élet!

A tegnap esti sütés után azon gondolkodtam, hogy ha valaki hirtelen megkérdezné tőlem, miért használok szívesen kókuszvirág cukrot, mit is válaszolnék. Elsőre nyilván azt, hogy szeretem az ízét, mindegy egyéb csak megerősített ebben.
Azzal kezdődött, hogy pár éve kaptam a barátnőmtől ajándékba egy csomaggal. (Korábban még csak nem is hallottam róla, hogy létezik.) Izgatottan bontottam ki és kóstoltam meg a furcsa barna morzsákat. Kicsit karamellás, kicsit a törökmézre is hasonlító íze és kellemes illata azonnal meggyőzött. Beleszerettem. Csak jó pár hónap elteltével ismerkedtem meg közelebbről az élettani hatásaival.

Fotó: Elena Elisseeva/iStock/Getty Images

Amit érdemes lehet tudni róla:
El sem tudtam képzelni, hogyan lehetséges virágból cukrot készíteni, ezért kicsit kutakodtam a témában.
A kókuszvirág cukor a kókuszpálma virágjából származó nektár kivonata. Egyetlen virág akár 4 liter édes nedűvel is képes megajándékozni minket. Az általunk ismert állagot általában szárítással, vagy „főzéssel” érik el. Népszerűségét az egészséges ételek világában több tulajdonságának is köszönheti. Egyebek között gazdag ásványi anyagokban és vitaminokban, emellett kevésbé drasztikus hatást gyakorol a vércukor szintünkre, mint a fehér cukor. 

Tápanyag tartalom:
Izgalmas, amikor egy finom és illatos édességről ezt írhatjuk le: tartalmaz káliumot, foszfort, magnéziumot, kalciumot, cinket, vasat, rezet és nyomokban C-vitamint is. Ezen kívül, kis mennyiségben ugyan, de tartalmaz növényi tápanyagokat, polifenolokat, flavonoidokat, anticianinokat és antioxidánsokat. B-vitamin (inozit) tartalmának köszönhetően gyakran használják „kedély javítóként” - ez a hír igazán meglepett. 
Fotó: Benedina
Alacsony glikémiás index:
A glikémiás index (GI) mutatja meg számunkra, hogy egy-egy élelmiszer milyen gyorsan és mennyire tartósan emeli meg a vércukorszintet (1-100-ig terjedő tartományban). A ma ismert kutatási adatok alapján az alacsony GI-jű élelmiszerek fogyasztása előnyösebb a testünk számára. Ebbe az étrendbe jól illeszkedik a kókuszvirág cukor 35-ös GI-vel. (A fehér cukor GI indexe 60-75 közötti értéket mutat, amely hirtelen és rövid időre emeli meg a vércukorszintet. Ez főként a cukorbetegek számára okozhat komolyabb nehézséget.)
Kevesebb fruktóz:
A fruktóz egy cukorfajta, amelyet a testünk gyorsan képes zsírrá alakítani, bontását a máj végzi. Gyakran teszik felelőssé a triglicerin-szint emelkedéséért, de nemrég olvastam egy ezzel ellentétes kutatási eredményt is. Szóval csoda tudja. Minden esetre a Harvard egyetem által kiadott egészségügyi kiadvány szerint nem szerencsés a napi friss gyümölcsökkel és zöldségekkel bevitt fruktóz mennyiségen felül fogyasztani. 
Összehasonlításul a fruktóz tartalom különböző édesítőkben: Agavé szirup 90 %, kukoricaszirup 55 %, kókuszvirág cukor 45 %.

Fotó: Benedina
„Föld-barát”

A kókuszvirág cukor talán a legjobb választás lehet édesítésre. Előnyei nem csak a testünkre gyakorolt pozitív hatásaiban rejlenek. Kevésbé tudott, hogy az ENSZ Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezete 2014-ben a legfenntarthatóbb édesítőszerként nevezte meg a kókuszvirág cukrot. A feldolgozás során minimális mennyiségű vizet és üzemanyagot igényel, nincs szükség kémiai beavatkozásra és semmilyen mesterséges adalékanyagot nem tartalmaz.


Izgalmas, hogy az általam vásárolt fajta egészen sötét színű az első képen szereplőhöz képest. Azért is tettem be azt a fotót, mert így látszik, hogy több variációban is létezik kókuszvirág cukor. Thaiföldön a világosabb fajtát láttam inkább a boltokban, itthon pedig a sötétbarna változatot. Akármelyik is legyen mindenképpen izgalmas ízt adhatunk vele az ételeinknek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése