2016. február 18., csütörtök

Pomelo őrületben

Ezt a csodás gyümölcsöt, sok C-vitamin, magas rosttartalom és alacsony kalória jellemzi

Fotó: SzMiki

És megint eszünk...  
Családi pomelo őrületben vagyunk. Szeretem a kissé fanyar, néha savanykás ízét és azt a csodás látványt, ahogyan kibontva fénylik a tányéromon. Már-már függésnek mondanám. Eddig nem találkoztam csak a sárgás húsú változattal, de azt olvastam, hogy egészen a mély vörösig is elmehet a gyümölcshús színe. Remélem lesz szerencsém ezekhez a változatokhoz is hamarosan. Igazából az íze miatt kezdtem el rendszeresen enni, de mint kiderült az élettani hatásai is nagyszerűek.


Mit érdemes róla tudni?

A formát és a gyümölcsöt borító héjat nézve, azt hiszem senkit nem lep meg, hogy a citrusfélék közé tartozik. Az viszont már izgalmas lehet, hogy ez a legnagyobb ismert citrusféle. A gyümölcs mérete elérheti a 30 cm-es átmérőt és a tömege akár 10 kg is lehet! Hmmm!
Délkelet-Ázsiában és Malajziában őshonos, de persze Kínában is termesztik (amennyire tapasztaltam itthon leginkább kínai pomelot lehet kapni).
Fotó: SzMiki
Vastag héja van, ami szivacsos állagú és könnyen lefejthető – ezt is imádom benne. Bontásakor szétárad a kicsit fanyar illat, ami már sejteti a gyümölcsben rejlő ízeket. Sokak szerint hasonlít az íze a grapefruit (vagy, ahogy mostanában magyarosan láttam több helyen leírva: grépfrút) de szerintem a pomelo fanyarsága egészen más. Mivel könnyen kibújik a fehér hártyaszerű héjából is, ezért én mindig teljesen kicsomagolom a lágy, édes rostokat.

Mivel ajándékozza meg a testünket?
Citrusfélékre jellemzően a pomelo is sok C-vitamint tartalmaz, de
Fotó: SzMiki

mellett magas kálium és kalcium forrás is. Ami azonban még ennél is izgalmasabbá teheti, hogy nagyon magas a rosttartalma és nagyon alacsony a kalóriatartalma (100 gr pomeloban kb. 40 kalória van). Általában egy fél pomelo elég lehet egy vacsorára (mármint kis étkű, karcsúsodni vágyóknak, szóval nekem igen). Gyakorlatilag egy nagyon finom „fogyasztó gyümölcs” – hogy legyen egy kis bulvárhangulat is. Szóval összességében jó immunerősítő, kedvezően hat a vérnyomás szabályozására, jól illeszkedik a diétás étrendbe és nagyon finom.

Hogyan válik fűszerré?
Elsősorban a kínai konyha használja héját fűszerként, illetve kandírozva, mint a citrusféléket általában. Azt gondolom, ebben lehet még tartalék számunkra is. Én magam még nem próbáltam, de lehet, hogy eljön az ideje, amikor a mandarin-tortámat elkészítem pomelo-tortaként. Ha így lesz, ígérem, beszámolok a tapasztalatokról, illetve közzé teszem a receptet is.
A héjából főzött lekvárral is lehet kísérletezni.

Ahogyan nálunk nem válhat „gyógyszerré”
mert nem férünk hozzá: leveleiből, virágaiból és kérgéből Délkelet-Ázsiában főzeteket készítenek, általában kolerára, epilepsziára, duzzanatok és ekcéma kezelésére használják.


Fotó: SzMiki
Szinte észrevétlenül kúszott be a magyar boltok polcaira a pomelo. Míg évekkel ezelőtt csak nagy ritkán akadhattunk rá, mára szerencsére egyre több helyen találhatunk ebből az izgalmas ízű különlegességből. Ha még nem próbáltátok, csak javasolni tudom. A sárgás héjúakat érdemes választani, mert azok már finom édesek és érettek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése